Negocjacje między Ryanair a Lotniskiem w Modlinie: Nowe Trasy i Ich Wpływ na Przyszłość

Lotnisko Warszawa Modlin

Czerwiec i lipiec to okres, w którym linie lotnicze ogłaszają nowe oferty na sezon zimowy. W ostatnich miesiącach odbywała się długa gra negocjacyjna między Ryanair a lotniskiem w Modlinie. Ostatnie ogłoszenie nowych tras przez tę irlandzką linię ma ogromne znaczenie dla przyszłości tego portu.

Sprawdź warszawa modlin parking

Nowe Trasy Ryanaira

Najważniejszym zaskoczeniem jest informacja, że od początku sezonu zimowego 2023/24 Ryanair będzie obsługiwać trasy z Modlina do Tirany, trzy razy w tygodniu, oraz na Lanzarote, raz w tygodniu. Ponadto, linia wznowi rejsy do Walencji i Belfastu, oferując je po dwa razy w tygodniu oraz raz w tygodniu do Tel Avivu.

Warto podkreślić, że są to pierwsze nowości Ryanaira w Modlinie po dość długiej przerwie. Z uwagi na relacje między przewoźnikiem a lotniskiem, te ogłoszenia mają ogromne znaczenie, zarówno marketingowe, jak i strategiczne.

Przyszłość Portu Lotniczego Modlin

Obecna dziesięcioletnia umowa między Ryanairem a lotniskiem w Modlinie, niezwykle korzystna dla przewoźnika, wygasa na początku jesieni. Trwają intensywne negocjacje w sprawie nowej umowy, co sprawia, że te ogłoszone trasy nabierają jeszcze większego znaczenia.

W ostatnim czasie Ryanair zwiększał nacisk medialny na port, opisując kontynuację swojego rozwoju oraz sugerując ewentualne zmniejszenie obecności w Modlinie. Niektórzy sugerowali nawet możliwość przeniesienia części lotów na Lotnisko Chopina. Jednak obie strony, zarówno przewoźnik, jak i lotnisko, są uzależnione od siebie nawzajem.

Wyzwania Dla Lotniska Modlin

Lotnisko Modlin stara się pozyskać nowych przewoźników, zarówno czarterowych, jak i rozkładowych. Przed pandemią, w lecie 2019 roku, pojawiły się pierwsze trasy sprzedawane przez touroperatorów. Teraz, po okresie przerwy spowodowanej pandemią, lotnisko chce przywrócić te połączenia i przyciągnąć nowych przewoźników.

Jednak głównym wyzwaniem dla Modlina jest przepustowość. Lotnisko musi zwiększyć swoją przepustowość, aby móc obsłużyć nowe trasy i konkurentów Ryanaira. Obawa przed konkurencją ze strony Ryanaira jest realna, dlatego lotnisko musi działać szybko i skutecznie.

Wizz Air a Rywalizacja z Ryanair

W kontekście połączeń rozkładowych, na razie Ryanair dominuje na Lotnisku Modlin. Jedynym przewoźnikiem zdolnym do konkurencji z Ryanairem jest Wizz Air, ale ta linia skupia się na Lotnisku Chopina. Od zimy będzie miała tam jedenastą bazę operacyjną.

Jednak na dłuższą metę Wizz Air zdaje sobie sprawę, że rozwój na Lotnisku Chopina staje się coraz trudniejszy i kosztowniejszy. Planuje ona obsługę aglomeracji warszawskiej także z innego portu, być może właśnie z Modlina.

Infrastruktura a Rynek Lotniczy

Warto zaznaczyć, że aglomeracja warszawska i okolice napotykają na ograniczenia infrastrukturalne w zakresie podaży tanich lotów. Porównując oferty tanich linii z Krakowa i Warszawy (WAW+WMI) w obecnym sezonie letnim, widzimy, że ilość dostępnych miejsc jest prawie identyczna – 5,1 mln w Krakowie i 5,18 mln w Warszawie. Jednak porty warszawskie obsługują nie tylko Polskę Wschodnią i Północno-Wschodnią, ale także część Litwy i Białorusi. W przypadku Ukrainy, ruch podzielony jest między kilka polskich portów.

Rynek Lotniczy w Polsce

Aktualne dane wskazują, że najważniejszym czynnikiem rozwoju polskiego rynku lotniczego są ultra tanie linie lotnicze. Ryanair zdaje się być liderem w tej kategorii. Jego konkurencja z Wizz Airem będzie miała ogromne znaczenie dla kształtowania rynku lotniczego w Polsce w nadchodzących sezonach.

Podsumowując, aglomeracja warszawska i okolice to kluczowy rynek w Europie Środkowej. Rozwój infrastruktury lotniczej, zarówno na Lotnisku Chopina, jak i w Modlinie, będzie decydujący dla przyszłości rynku lotniczego w Polsce. Obie strony, Ryanair i Lotnisko Modlin, muszą znaleźć kompromis, który pozwoli na dalszy rozwój i konkurencyjność tego regionu.

Polecane posty