Nowy Rozkład Jazdy na Lotnisko Katowice-Pyrzowice: Czy To Dobra Wiadomość?

Lotnisko Katowice Pyrzowice

Od 10 grudnia 2023 roku przewidziane jest uruchomienie regionalnych połączeń kolejowych do Lotniska Katowice-Pyrzowice. Jest to trzecie co do wielkości lotnisko w Polsce, ale niestety nie będzie miało bezpośrednich połączeń kolejowych z najważniejszymi miastami regionu, w tym z Katowicami, Gliwicami, Bytomiem i Chorzowem.

Sprawdź parking pyrzowice lotnisko cennik

Rozkład Jazdy: Co Wiemy?

Władze Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ogłosiły przetarg na obsługę połączeń pasażerskich na odbudowanej linii kolejowej, biegnącej obok lotniska Katowice-Pyrzowice. Pierwotnie planowano również przetargi na połączenia Gliwice – Katowice – Zawiercie – MPL Katowice – Tarnowskie Góry, Katowice – Tarnowskie Góry – MPL Katowice – Zawiercie oraz Częstochowa – Zawiercie – MPL Katowice – Tarnowskie Góry. Ostatecznie jednak przetarg ogłoszono jedynie na to ostatnie zadanie. Jakie będą tego konsekwencje?

Regionalne Połączenie, Nie Lotniskowe

Nowe połączenie kolejowe będzie obsługiwane na trasie Częstochowa – Zawiercie – Lotnisko Pyrzowice – Tarnowskie Góry. Będzie dostępnych 10 par pociągów (10 pociągów w kierunku Częstochowy i 10 w kierunku Tarnowskich Gór). To wystarczająca liczba dla połączenia regionalnego, ale daleka od ideału, biorąc pod uwagę standardy obsługi dużych lotnisk na zachodzie Europy. Wydaje się, że autobusy metropolitalne nadal będą preferowanym środkiem transportu dla pasażerów, zwłaszcza tych, którzy nie posiadają samochodu.

Dlaczego Autobusy Są Lepszą Opcją?

Po pierwsze, w ramach przetargu, urząd marszałkowski zamawia połączenie z Częstochowy do Zawiercia, Lotniska Pyrzowice, a następnie do Tarnowskich Gór i z powrotem. Dla pasażerów podróżujących do Katowic, Dąbrowy Górniczej czy Sosnowca oznacza to konieczność przesiadki w Zawierciu, co wydaje się mało atrakcyjne, zwłaszcza gdy podróżujemy z większym bagażem.

Po drugie, autobusy do centrum regionu, takie jak Katowice, kursują bezpośrednio po autostradzie. Podróż z centrum Katowic na lotnisko zajmuje tylko 48 minut, a autobusy kursują co pół godziny przez większość dnia. W ostatnich latach wprowadzono również obniżone ceny biletów, co oznacza, że podróż z centrum Katowic na lotnisko kosztuje zaledwie 6 złotych. Bilet na pociąg prawdopodobnie będzie znacznie droższy.

Po trzecie, autobusy odjeżdżają spod terminala, podczas gdy dostęp do stacji kolejowej wymaga osiemminutowego spaceru.

Nowy Rozkład Jazdy: Czy Na Pewno?

Według zaplanowanego rozkładu jazdy, pociągi z Częstochowy miałyby odjeżdżać o godzinach 0:15, 3:09, 4:47, 7:25, 10:26, 13:19, 15:02, 17:25, 18:58 i 21:14, natomiast pociągi z Tarnowskich Gór o godzinach 02:15, 05:25, 07:41, 09:00, 11:52, 15:20, 17:18, 19:03, 21:19 i 23:58. Jednakże istnieje duża szansa, że te godziny zostaną zmienione po konsultacjach z zarządcą infrastruktury – PKP PLK.

Kto Skorzysta z Nowego Połączenia?

Pytanie pozostaje, komu naprawdę zależy na tych połączeniach, jeśli nie będą one dostępne dla mieszkańców największych miast regionu, takich jak Katowice, Gliwice, Bytom i Chorzów. Ostatecznie, korzyści z tych połączeń będą mogli czerpać mieszkańcy północnej części województwa, takie jak Częstochowa (ponad godzinna podróż), Tarnowskie Góry (tylko 20 minut) i Zawiercie (23 minuty).

Połączenie z Katowic przez Bytom: Na Razie Niemożliwe

Teoretycznie można by myśleć o połączeniu kolejowym z Katowic przez inne duże miasta, takie jak Chorzów, Bytom, a potem przez Tarnowskie Góry, co zapewniłoby większą liczbę pasażerów. Obecnie jednak trwa remont magistrali węglowej między Bytomiem a Tarnowskimi Górami, a pociągi zastępowane są autobusami. Prace te nie zakończą się zapewne przed 2024 rokiem, a w latach 2024 lub 2025 PKP PLK planuje modernizację katowickiego węzła, co może wpłynąć negatywnie na przepustowość śląskiego węzła kolejowego na wiele lat. W związku z tym, trudno jest przewidzieć, kiedy mieszkańcy Katowic, Bytomia, Chorzowa czy Gliwic będą mieli dostęp do lotniska w Pyrzowicach pociągiem, zwłaszcza przy dobrej ofercie autobusów metropolitalnych obsługujących to połączenie.

Dlatego też urząd marszałkowski zachowuje ostrożność i na razie nie planuje bezpośrednich połączeń kolejowych z Pyrzowic do Katowic. Brak również planów na obsługę innych linii kolejowych do lotniska, oprócz połączenia Częstochowa – Zawiercie – Lotnisko Pyrzowice – Tarnowskie Góry.

W rezultacie, długo oczekiwany powrót pociągów do trzeciego co do liczby obsłużonych pasażerów lotniska w Polsce (na podstawie danych z ostatnich miesięcy 2023 roku) może okazać się niewielkim sukcesem, nieproporcjonalnym do kosztów inwestycji i medialnego rozgłosu. Warto przypomnieć, że PKP PLK wydało 660 milionów złotych na remont linii kolejowej 182. Wydaje się, że ta linia będzie służyć głównie do codziennych połączeń międzymiastowych, a przewóz pasażerów na lotnisko pozostanie niewielkim elementem jej funkcji.

Polecane posty