Koniec Dla Lotnictwa Cywilnego w Okęciu?
Władze PiS planują wygaszenie Lotniska Chopina w Warszawie i sprzedaż gruntów, które są własnością skarbu państwa. Co ciekawe, ta decyzja została podjęta bez konsultacji z mieszkańcami czy prezydentem miasta. Czy to faktycznie strategia rządzącej partii? Posłowie Koalicji Obywatelskiej ujawnili te informacje podczas Campusu Polska w Olsztynie.
Sprawdź parking okęcie porównywarka
Centralny Port Komunikacyjny a Koniec Lotniska Chopina
Lotnisko Chopina obsłużyło w 2022 roku aż 1/3 wszystkich krajowych pasażerów, co stanowiło imponującą liczbę 14,4 miliona osób. Planowane jest przeniesienie całego ruchu komercyjnego do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który jest budowany 37 kilometrów na zachód od Warszawy. CPK to sztandarowy projekt rządu Prawa i Sprawiedliwości i ma zostać uruchomiony operacyjnie w 2028 roku.
Kulisy Decyzji
Posłowie Michał Szczerba i Dariusz Joński ujawnili, że kluczowa decyzja w sprawie zamknięcia Lotniska Chopina zapadła 25 maja 2023 roku podczas posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów. Ta decyzja jest odzwierciedlona w dokumencie zatytułowanym „Polityka Rozwoju Lotnictwa Cywilnego do 2030 roku”, który został opublikowany pod koniec lipca 2023 roku.
W dokumencie czytamy: „W dniu 25 maja 2023 r. została podjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów decyzja dotycząca rozstrzygnięcia na korzyść Pełnomocnika Rządu RP ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozbieżności między Ministrem Infrastruktury, a ww. Pełnomocnikiem w zakresie konieczności przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK.”
Kwestia Wygaszenia i Wyprzedaży Gruntów
Posłowie postanowili również zbadać, co stanie się z gruntami po wygaszeniu lotniska. Mówimy tutaj o ponad 600 hektarach terenu, co stanowi niemal równą powierzchnię warszawskiego Żoliborza.
Szczerba i Joński twierdzą, że planowane wygaszenie Lotniska Chopina było już rozważane od 2016 roku. Już wówczas były prezes LOT, podczas Forum Ekonomicznego, sugerował konieczność zamknięcia lotniska i przeznaczenia terenów pod inwestycje. W listopadzie 2017 roku rząd premier Beaty Szydło wydał uchwałę ws. koncepcji CPK, gdzie po raz pierwszy pojawiło się uzasadnienie likwidacji Lotniska Chopina. Dokument ten wspominał o niskiej przepustowości lotniska, problemach z ruchem, oraz tym, że port na Okęciu jest już zbędny.
W grudniu 2017 roku Instytut Sobieskiego, think tank związanym z partią Prawo i Sprawiedliwość, opublikował raport na temat CPK i Lotniska Chopina. W raporcie czytamy, że zamknięcie Lotniska na Okęciu otworzy około 3 kilometrów kwadratowych terenów w odległości 7-9 km od centrum miasta, które są dobrze skomunikowane z Śródmieściem i innymi dzielnicami Warszawy.
Sprzedaż tych terenów, przynajmniej według ówczesnych cen transakcyjnych, mogła przynieść zysk w wysokości 5 miliardów złotych, które miały wesprzeć rozwój CPK.
Zmienne Stanowiska w Sprawie Lotniska Chopina
Warto również wspomnieć o zmieniających się stanowiskach w sprawie Lotniska Chopina. W 2018 roku ówczesny kandydat na prezydenta Warszawy, europoseł PiS Patryk Jaki przekonywał, że Lotnisko Okęcie może pozostać w użytku, choć już nie jako międzynarodowy hub komunikacyjny, ale jako lokalny port obsługujący mieszkańców stolicy.
Minister Jacek Sasin korygował te deklaracje, argumentując, że hałas generowany przez lotnisko uniemożliwia rozwój okolicznych dzielnic i budowę budynków użyteczności publicznej, szkół, przedszkoli, szpitali. Twierdził również, że na całym świecie odchodzi się od lotnisk w centrum miasta.
Wyprzedaż Gruntów Bez Kontroli
W październiku 2022 roku weszła w życie ustawa dotycząca usprawnienia procesu inwestycyjnego CPK. To właśnie w niej posłowie Koalicji Obywatelskiej znaleźli konkretny plan wyprzedaży gruntów na Okęciu.
„Ustawa zakłada, żeby te grunty – często bez tytułów prawnych – skoncentrować” – mówił poseł Szczerba. „A potem wyposażyć konkretną spółkę – Porty Lotnicze, wcześniej funkcjonującą jako państwowe przedsiębiorstwo – w cały majątek” – dodał. Wynika z kontroli poselskiej, że chodzi o grunty skarbu państwa o wartości 3,2 miliarda złotych.
Jest to kwestia, którą warto śledzić. Grunty te mają przejść w ręce CPK, a CPK ma utworzyć spółkę celową ds. sprzedaży gruntów. Mieszkańcy Warszawy tracą kontrolę nad tym, co będzie się działo z tymi gruntami i kto będzie nimi zarządzał.
Niewyjaśnione Pytania
Posłowie Koalicji Obywatelskiej postawili kilka niewyjaśnionych pytań:
- Dlaczego nikt nie zapytał mieszkańców, czy chcą zamknięcia lotniska?
- Dlaczego nikt nie zapytał mieszkańców, czy popierają sprzedaż gruntów lotniska?
- Kto chce na tym zarobić?
To pytania, na które społeczność warszawska wciąż oczekuje odpowiedzi. Te nieruchomości mogą być teraz znacznie bardziej wartościowe, a decyzje dotyczące ich przyszłości powinny być transparentne i oparte na konsultacjach społecznych.
Dariusz Joński dodał, że mieszkańcy Warszawy powinni mieć prawo zdecydować o przyszłości Lotniska Chopina w lokalnym referendum, co jest praktykowane w wielu miastach europejskich. To ważne, aby uwzględniać głos mieszkańców w tak istotnych kwestiach dla miasta i jego przyszłości.