Wrocławski Zarząd Infrastruktury ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla Aerial Port of Debarkation (APOD) na lotnisku Wrocław Starachowice. Baza lotnicza, która ma obsługiwać logistykę wojsk amerykańskich w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, a także służyć jako punkt przerzutu w przypadku konfliktu zbrojnego, jest jednym z ważniejszych projektów na tym terenie.
Sprawdź lotnisko wrocław parking płatny
Wspólna Deklaracja a Powstanie Bazy
Inspiracją do tego przedsięwzięcia jest Wspólna Deklaracja Prezydentów RP i USA, podpisana 23 września 2019 roku. Dokument ten wyznaczył tereny Wrocław – Strachowice jako lokalizację bazy APOD Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Wojsko przeznaczyło na ten cel 4,25 mln złotych plus VAT, obejmując prace inżynieryjne, planistyczne i architektoniczne, wraz z oszacowaniem kosztów oraz przygotowaniem projektu wraz z przekazaniem praw autorskich.
Wizja Przyszłości
Projekt zakłada stworzenie kompleksu o łącznej powierzchni 1,5 mln m2, z czego 1,05 mln m2 będzie poddane inwestycjom. Planowane jest zmodernizowanie lub przebudowa 98 obiektów, w tym siedmiu budynków o łącznej kubaturze 67 tys. m3 i hangarów o kubaturze ponad 47 tys. m3. Do tych budynków należą biurowce o pojemności 100 i 150 osób, koszary na 200 osób, myjnia, kuchnia ze stołówką na 400-450 osób, budynek Dyżurnego Technika Lotniska (21 stanowisk pracy) oraz dwa hangary magazynowe.
Strefy Funkcjonalne
Cały kompleks będzie podzielony na siedem stref funkcjonalnych:
- Terminal pasażerski (PAX terminal),
- Terminal towarowy (CARGO terminal),
- Land Side,
- Air Side,
- Drogi kołowania i płaszczyzny postojowe statków (DK+PPS) oraz Wojskowa Bocznica Kolejowa (WBK) z torem dojazdowym,
- Skład Środków Bojowych (SSB).
Modernizacji zostaną poddane także istniejące wewnętrzne połączenia drogowe o powierzchni 21,6 tys. m2, a dobudowane zostaną kolejne 171,6 tys. m2. Planuje się również modernizację i rozbudowę placów o powierzchni 81,1 tys. m2, a także 35 tys. m2 dodatkowej powierzchni postojowej dla samolotów.
Bezpieczeństwo i Doświadczenie
Baza APOD będzie także musiała zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo. W planach znajduje się modernizacja lub likwidacja istniejącego ogrodzenia o długości 2,3 km oraz budowa dwóch nowych – wewnętrznego o łącznej długości 2,5 km i zewnętrznego o długości 2,9 km. Dodatkowo, planuje się budowę fortyfikacji typu T-wall o długości 1,6 km.
Wybór Wykonawcy
W wyborze wykonawcy projektu kluczową rolę odgrywa cena, stanowiąca 60% oceny. Pozostałe 40% to doświadczenie oferentów w dziedzinie architektury. Konkretnie, oferenci muszą posiadać doświadczenie w projektowaniu i rozbudowie lotnisk o powierzchni co najmniej 100 hektarów (milion m2) oraz wykonaniu co najmniej jednej dokumentacji projektowej na budowę lub rozbudowę lotniczego cargo o powierzchni nie mniejszej niż 15 tys. m2.
Podsumowanie
Termin składania ofert upływa 11 sierpnia tego roku, a wyniki przetargu zostaną ogłoszone szybko. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2020-2025, z pracami nad dostosowaniem infrastruktury energetycznej rozpoczynającymi się jeszcze w tym roku. Projekt ten obejmuje także plany na przyszłość, uwzględniając potrzeby rosnącej bazy w latach kolejnych.