W ubiegłym roku lotnisko w Gdańsku mogło się pochwalić wyjątkowym osiągnięciem – brakiem odwołanych operacji lotniczych z powodu mgieł. To niezwykle istotny sukces, który z pewnością wpłynął na poprawę reputacji tego lotniska. Warto bliżej przyjrzeć się, jak nowoczesny System ILS CAT III B przyczynił się do tego znaczącego osiągnięcia.
Sprawdź parking lotnisko gdańsk najtańszy
Nowoczesna Technologia dla Bezpiecznych Lądowań
Od 15 stycznia 2021 roku lotnisko w Gdańsku może poszczycić się najnowocześniejszą technologią – Systemem ILS CAT III B. Stało się ono pierwszym portem lotniczym w Polsce, który wprowadził tę zaawansowaną technologię, pozwalającą na bezpieczne lądowanie nawet w skrajnie trudnych warunkach atmosferycznych. Dzięki temu minimalna widzialność na drodze startowej została zmniejszona do zaledwie 75 metrów, a wysokość, na której załoga samolotu musi dostrzec światła podejścia, spadła praktycznie do zera. Wynikiem tego inwestycji było drastyczne ograniczenie odwołanych lotów z powodu mgieł.
Sukces w Kontekście Lat Poprzednich
Warto zwrócić uwagę, że wynik ten udało się utrzymać przez dwanaście kolejnych miesięcy. Porównując to do roku poprzedniego, w którym również nie odwołano żadnych lotów z powodu mgieł, możemy jednoznacznie stwierdzić, że wprowadzenie Systemu ILS CAT III B było kluczowym krokiem ku zwiększeniu bezpieczeństwa operacji lotniczych w Gdańsku.
Wpływ Warunków Atmosferycznych na Lotnisko
Raport Portu Lotniczego Gdańsk wykazał, że w ubiegłym roku udało się uniknąć odwołań z powodu mgieł. Niemniej jednak, nieco ponad 60 operacji lotniczych nie mogło być zrealizowanych z różnych przyczyn. Nieco ponad jedna czwarta z tych przypadków dotyczyła skrajnie niekorzystnych i niebezpiecznych warunków atmosferycznych, takich jak intensywne opady śniegu i burze. Szczęśliwie, te sytuacje zdarzają się stosunkowo rzadko.
Pozostałe Wyzwania Dla Bezpieczeństwa
Mimo skutecznego radzenia sobie z mgłami, istnieją inne czynniki, które nadal stanowią wyzwanie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych w Gdańsku. Niski pułap chmur oraz silny, porywisty wiatr wiejący z kierunku wschodniego mogą wpływać negatywnie na bezpieczeństwo lotów. To sprawia, że kontrolerzy ruchu lotniczego muszą nadal być czujni i gotowi do reagowania na zmienne warunki atmosferyczne.
Utrzymanie Technologicznej Wydajności
Warto również wspomnieć o kilku przypadkach awarii technicznych, które miały miejsce w Gdańsku w zeszłym roku. Nieprawidłowości techniczne systemu oraz usterki samolotów i brak odpowiednich uprawnień załogi były przyczynami odwołań i przekierowań w kilku przypadkach. Dlatego niezwykle ważne jest, aby dbać o utrzymanie i regularną konserwację zarówno technologii jak i floty lotniczej.
Podsumowanie
Dzięki wprowadzeniu Systemu ILS CAT III B, lotnisko w Gdańsku osiągnęło imponujący sukces w unikaniu odwołanych operacji lotniczych z powodu mgieł. Jednak nadal istnieją inne czynniki, takie jak niski pułap chmur czy silny wiatr, które mogą wpływać na bezpieczeństwo lotów. Kontynuacja dbałości o technologiczną wydajność i doskonalenie procedur może przyczynić się do dalszego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa na tym lotnisku.