Sezon zimowy na Lotnisku Chopina już za pasem, a koordynator slotów właśnie opublikował raport rozkładowy. Nowości nie brakuje, a linie lotnicze przygotowują się do intensywnego ruchu od 29 października 2023 r. do 30 marca 2024 r. Lotniska, które są koordynowane, mają największy popyt na sloty, co oznacza, że konkurencja o miejsca startowe i lądowania jest ogromna. W przypadku Lotniska Chopina w Warszawie nie jest inaczej.
Sprawdź parking warszawa lotnisko chopina
Nowe Kierunki
W porównaniu do ubiegłego sezonu zimowego, Lotnisko Chopina może teraz pochwalić się aż 23 nowymi kierunkami. Ryanair planuje wprowadzić 13 z nich, LOT 8, a Wizz Air i Pegasus Airlines po 1. Planowane połączenia obejmują m.in. Londyn Stansted, Rzym Ciampino, Paryż Beauvais, Bristol, Pafos i Wenecję Treviso. LOT zaoferuje połączenia do Mediolanu Linate, Bejrutu, Pekinu Daxing, Dubrownika, Salvadoru da Bahia w Brazylii, Porlamar w Wenezueli i Kolombo. Wizz Air ma w planach połączenie do Sewilli, natomiast Pegasus Airlines chce połączyć Warszawę z azjatyckim lotniskiem im. Sabihy Gökçen w Stambule.
Warto jednak pamiętać, że te plany muszą jeszcze zostać ostatecznie potwierdzone przez przewoźników. Posiadanie slotów nie zawsze oznacza ich wykorzystanie, więc część z tych nowych tras może pozostać jedynie w sferze planów. Niemniej jednak, planowanych ponad 1 tysiąc rejsów między Londynem Stansted a Lotniskiem Chopina robi wrażenie i może to być elementem strategii Ryanaira w rozmowach z Mazowieckim Portem Lotniczym Warszawa-Modlin.
Kierunki, które odchodzą
W sezonie Zima ’23/24 stracimy również 12 kierunków, głównie do portów w Rosji, Ukrainie i na Białorusi. Nie będą dostępne połączenia do Malmo, Doncaster, Bergen i Ras al Kaimah. Linie Smartwings ograniczą ilość lotów o prawie 600, Wizz Air o 416, Enter Air o 227, a ASL Belgium o 216. To może sugerować, że Warszawa nie jest głównym rynkiem dla przewozów czarterowych w okresie zimowym, a linie lotnicze wolą poszukiwać popytu na innych lotniskach.
Zmiany w Istniejących Trasach
Nie tylko pojawiają się nowe kierunki i znikają stare, ale również istniejące trasy ulegają zmianom. LOT rezygnuje z lotów na Fuerteventurę i Teneryfę, zwiększając natomiast częstotliwość lotów do Nicei, Tbilisi i Podgoricy. Enter Air przestaje latać do Dubaju i ogranicza liczbę lotów do Tel Awiwu, ale wprowadza połączenie z Okęcia do Salali w Omanie. El Al także zmniejsza ofertę do Tel Awiwu, podczas gdy Wizz Air zwiększa ilość lotów na tej trasie. Dodatkowo, Wizz Air planuje zwiększyć ilość lotów do Barcelony, Mediolanu Bergamo i Budapesztu. Linia lotnicza z Dunaju wprowadzi połączenia do Akaby i Malagi, a SAS ograniczy loty do Sztokholmu. Na trasie do Aten zobaczymy Sky Express, a na Islandię poleci Fly Play.
Warto dodać, że wszystkie te zmiany muszą jeszcze być zatwierdzone przez odpowiednie linie lotnicze w ciągu najbliższych kilku tygodni. Łącznie w sezonie Zima ’23/24 przewidziano o ponad 22% więcej lotów i 30% więcej miejsc niż w poprzednim sezonie. To znaczny wzrost, ale należy go wiązać głównie z obecnością Ryanaira, którego udział w ruchu lotniczym na Lotnisku Chopina jest kluczowy. Bez niego wzrost liczby dostępnych miejsc wyniósłby tylko 14%, co i tak jest znaczącym osiągnięciem.