Koniec Lotniska Chopina na Okęciu? Decyzja rządu. „Nie spełnia wymagań”

Lotnisko Warszawa Okęcie

Lotnisko Chopina na Okęciu zostanie zamknięte, gdy Port Lotniczy „Solidarność” rozpocznie działalność jako część Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Rząd właśnie rozstrzygnął spór między ministrem infrastruktury a pełnomocnikiem ds. CPK, a przyszłość Okęcia stała się jasna.

Sprawdź parking okrcie

Rząd niedawno zaktualizował i przeprowadził konsultacje projektu „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku (z perspektywą do 2024 roku)”. Z dokumentów wynika, że minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, początkowo nie był zwolennikiem zamknięcia Lotniska Chopina. Jednak to Marcin Horała, wiceminister funduszy i jednocześnie rządowy pełnomocnik ds. CPK, naciskał na przeniesienie ruchu cywilnego na CPK. Dokumenty wyjawiają, że spór został rozstrzygnięty przez rząd prawie dwa miesiące temu. „Dnia 25 maja 2023 roku Stały Komitet Rady Ministrów (SKRM) podjął decyzję na korzyść Pełnomocnika Rządu RP ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozstrzygając spory między Ministrem Infrastruktury a ww. Pełnomocnikiem w kwestii konieczności przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK”.

Zamknięcie Lotniska Chopina na Okęciu nieuniknione

Rządowa strategia dla rynku lotniczego podkreśla, że zgodnie z Koncepcją CPK, budowa tego węzła jest niezbędna z powodu ograniczeń Lotniska Chopina, które „w długoterminowej perspektywie nie sprosta wymaganiom rosnącego rynku lotniczego”.

Obowiązujące dokumenty strategiczne dotyczące transportu nie zawierały jednoznacznej decyzji co do zamknięcia Okęcia, ale decyzja SKRM teraz ostatecznie przesądza o zakończeniu działalności komercyjnej Lotniska Chopina w Warszawie po uruchomieniu Portu Lotniczego „Solidarność”. Dokument podkreśla, że eksperckie analizy potwierdziły sens przeniesienia ruchu komercyjnego z Okęcia na CPK. Jednak należy zauważyć, że te ekspertyzy zostały opracowane na zlecenie CPK.

Alternatywnym rozwiązaniem mogłaby być rozbudowa Lotniska Chopina. Jednak rządowa strategia uznaje, że modernizacja jest ograniczona przez bliskość torów kolejowych i dróg szybkiego ruchu. Istnieją również kwestie środowiskowe, takie jak hałas. Dokument podkreśla, że „Lotnisko Chopina ma daleko idące ograniczenia wynikające z limitów hałasowych i położenia tego lotniska”. Rząd zgadza się w tej kwestii z Koncepcją CPK, która wskazuje, że „przepustowość lotniska warszawskiego w dłuższej perspektywie czasowej jest nieuchronnie ograniczona czynnikami środowiskowymi i infrastrukturalnymi”.

Dwa miesiące po decyzji – nadal brak konkretów

Portal wnp.pl jako pierwszy ujawnił plan zamknięcia Okęcia, konsultując się z osobami z branży lotniczej i posłami. Okazało się, że dla większości była to nowość. Jerzy Polaczek, poseł PiS i były minister transportu w pierwszym rządzie tej partii, wyjaśnił, że ta decyzja była wcześniej omawiana podczas dyskusji na temat CPK, ale nie ma ustalonej konkretnej daty realizacji. Jest to proces.

Opozycja była zaskoczona. Dariusz Joński nazwał tę decyzję „błędem”. Jego zdaniem stolica, na wzór Londynu, powinna zachować własne lotnisko, zwłaszcza że Okęcie cieszy się dużą popularnością w Polsce. Natomiast Maciej Kopiec z Lewicy twierdzi, że ta decyzja służy interesom inwestorów CPK, a nie interesom społecznym. Komentując tę sytuację, stwierdził, że przeniesienie ruchu cywilnego z Chopina jest próbą ukrycia bezsensowności Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Polecane posty