Historia Lotniska w Gdańsku
Pierwsze lotnisko cywilne w Gdańsku sięga roku 1919, jednak obecny port lotniczy, Gdańsk Matarnia (Rębiechowo), powstał w 1974 roku. Jak przebiegał jego rozwój i jakie wydarzenia związane są z tą budową? Zapraszamy do zapoznania się z tą fascynującą historią, wzbogaconą archiwalnymi zdjęciami.
Sprawdź rezerwacja parkingu lotnisko gdańsk
Początki Lotniska
Historia gdańskiego portu lotniczego sięga początku XX wieku. Pierwsze lotnisko powstało na terenie ówczesnego Gdańska-Wrzeszcza, który stanowił część dzielnicy Danzig-Langfuhr.
W okresie międzywojennym to miejsce obsługiwało połączenia z wieloma ważnymi miastami, takimi jak Berlin, Insterburg, Elbląg, Królewiec, Hamburg, Leningrad, Lwów, Malbork, Moskwa, Olsztyn, Słupsk, Szczecin i Warszawa. Po II wojnie światowej, port lotniczy Gdańsk obsługiwał także połączenia z Bydgoszczą, Katowicami, Krakowem, Rzeszowem, Szczecinem, Warszawą i Wrocławiem.
Budowa Nowego Lotniska
W latach 70. zdecydowano o przeniesieniu lotniska z Gdańska-Wrzeszcza na tereny położone dalej od zabudowań mieszkalnych, w okolicach Gdańska-Zaspa. Prace budowlane rozpoczęły się w grudniu 1971 roku, a na ten cel przeznaczono obszar wynoszący 350 hektarów, w tym 38 hektarów lasu i terenów zieleni.
Oficjalne otwarcie lotniska w Gdańsku Matarnia (Rębiechowo) miało miejsce 1 maja 1974 roku. Pierwszy samolot, który na nim wylądował, przybył z Wrocławia o godzinie 13. Uroczyste otwarcie portu lotniczego odbyło się dzień później. Na terenie lotniska znalazły swoje miejsce biura PLL LOT, administracja lotniska, komisariat MO, urząd celny, poczta oraz placówka służby zdrowia.
Rozwój i Nadanie Imienia
Od roku 1993, port lotniczy w Gdańsku jest spółką prawa handlowego, w której większościowymi udziałowcami są lokalne władze samorządowe: województwo pomorskie (31,45%), Gdańsk (29,45%), Gdynia (1,14%), Sopot (0,35%), oraz Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (37,61%). W 1997 roku oddano do użytku terminal T1.
W 2004 roku lotnisko otrzymało imię Lecha Wałęsy, byłego przewodniczącego NSZZ Solidarność i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozwój Infrastruktury
W 2006 roku zarząd lotniska w Gdańsku podpisał umowę z władzami wojskowymi, która przekazywała lotnisku funkcje cywilne na wojskowym lotnisku Gdynia-Oksywie we wsi Kosakowo. W tym samym roku gdański port lotniczy po raz pierwszy przekroczył liczbę miliona obsłużonych pasażerów w ciągu jednego roku.
W marcu 2012 roku uroczyście oddano do użytku terminal T2, a pierwszych pasażerów obsłużono w kwietniu tego samego roku. Pierwszy etap budowy terminalu T2 objął budynek o powierzchni około 39,5 tys. m². Terminal T1 stał się grupą 8 bramek dla ruchu Non-Schengen oraz tymczasową halą przylotów do czasu budowy nowej w Terminalu T2.
W styczniu 2014 roku rozpoczął się drugi etap budowy terminalu T2, który zakończył się we wrześniu 2015 roku. W rozbudowanym kosztem 150 mln zł terminalu otwarto nową strefę przylotów z pięcioma karuzelami do odbioru bagażu. Powierzchnia terminala wzrosła o 15 tys. m², a przepustowość portu zwiększyła się z 5 do 7 mln pasażerów rocznie. Równocześnie uruchomiono linię kolejową z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowy (Pomorska Kolej Metropolitalna), umożliwiając portowi lotniczemu połączenie kolejowe.
Sukcesy i Przyszłość
W roku 2022 gdańskie lotnisko obsłużyło 4 576 705 pasażerów i osiągnęło zysk netto wynoszący prawie 23 miliony złotych. Prognozuje się, że w roku 2025 na lotnisku w Gdańsku zostanie obsłużonych 6,6 mln pasażerów, co potwierdza jego rosnącą rolę w krajowym i międzynarodowym ruchu lotniczym.