Nowa era rozwoju Portu Lotniczego Wrocław dzięki hojności Unii Europejskiej
Port Lotniczy Wrocław jest gotowy na znaczną transformację, dzięki pozyskaniu ponad 175 milionów złotych unijnego wsparcia na ambitny projekt rozbudowy i modernizacji. Plan zakłada m.in. stworzenie nowej płyty postojowej oraz równoległej drogi kołowania, które znacząco zwiększą przepustowość lotniska. Informację o przyznaniu środków potwierdził w wywiadzie dla Money.pl w wrześniu prezes portu, Dariusz Kuś.
Sprawdź prywatne parkingi przy lotnisku wrocław
Unijne finanse dla Portu Lotniczego Wrocław
Projekt, który otrzymał wsparcie w ramach unijnego programu „Łącząc Europę”, nosi nazwę „Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław”. Jego całkowita wartość wynosi imponujące 350 milionów złotych, z czego połowa to unijne środki finansowe.
Wizja przyszłości – nowa infrastruktura
W ramach tej inwestycji powstaną: rozszerzona płyta postojowa, dodatkowa droga kołowania, szybka ścieżka zjazdu oraz nowa płyta do odladzania samolotów. Dodatkowo, istniejąca droga kołowania zostanie gruntownie przebudowana, co umożliwi obsługę największych samolotów świata o kodzie F i znacząco przyspieszy operacje lotnicze.
Korzyści dla wojska i lotnictwa cywilnego
Prezes Portu Lotniczego Wrocław, Dariusz Kuś, podkreśla, że rozbudowa infrastruktury przyniesie korzyści zarówno wojskowej mobilności w Europie, jak i funkcjonowaniu lotnictwa cywilnego. Zwiększona przepustowość lotniska oraz przyspieszenie operacji lotniczych pozwolą wrocławskiemu portowi osiągnąć wyższy poziom funkcjonalności.
We wrześniu, w rozmowie z Money.pl, Kuś tłumaczył, że port we Wrocławiu od dawna pełni podwójną rolę:
„(…) nasze lotnisko od zawsze było współużytkowane przez wojsko. Teraz przed nami budowa bazy przeładunkowej dla armii amerykańskiej w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego. To decyzja, która zapadła jeszcze przed wojną w Ukrainie, na mocy umowy między prezydentami Donaldem Trumpem i Andrzejem Dudą.
I choć sama baza będzie za płotem, na terenie wojskowym, to starty i lądowania oraz kołowanie samolotów, będą się odbywać po stronie cywilnej, czyli na terenie cywilnego portu lotniczego. To przykład infrastruktury podwójnego użytkowania, którą w ostatnim czasie chętnie dofinansowuje Unia Europejska. Udało nam się wygrać grant w wysokości około 175 mln złotych – na modernizację istniejącej i budowę potrzebnej infrastruktury, która spełni potrzeby zarówno wojska, jak i linii lotniczych. To naprawdę duży impuls prorozwojowy” – mówił Kuś.
Planowane jest rozpoczęcie budowy nowej płyty postojowej pod koniec 2023 roku, a w 2024 roku rozpocznie się budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania. Rok później przewidziana jest przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.