Czerwcowe wyniki przewozów lotniczych w Katowicach i Modlinie wyraźnie rysują nowy krajobraz w polskim ruchu lotniczym. Szczególnie imponujący jest ekspansywny rozwój Ryanaira, który odnotował znaczny wzrost w porównaniu do roku 2019.
Sprawdź parking pyrzowice
Rozkwit Ryanaira i Wizz Aira
Niedawno relacjonowaliśmy nieprawdopodobne wyniki Ryanaira i Wizz Aira w czerwcu. To dwaj główni gracze na polskim rynku lotniczym w sezonie letnim. Dzięki dokładnym danym, które mamy już dostępne, możemy zarysować obraz dwóch kluczowych portów lotniczych: Katowic i Modlina.
Katowice od lat dominują na polskim rynku lotniczym, zwłaszcza w segmencie ruchu czarterowego. Jednak to tanie linie lotnicze, głównie Ryanair, zdobywają przewagę w segmencie ruchu rozkładowego. W roku 2019 do Katowic latała również linia Transavia, przewożąc około 2,5 tysiąca pasażerów. Niestety, przewozy tanich linii zmniejszyły się o około 2,8%, podczas gdy tradycyjne linie, takie jak LOT i Lufthansa, odnotowały spadek przewozów o ponad 60%.
Modlin to lotnisko, które jest w dużej mierze obsługiwane przez Ryanaira. W roku 2019 pojawił się tam także ruch czarterowy, choć obecnie ten segment ruchu jest znacznie mniejszy. Wyjątkowo znaczący jest fakt, że Ryanair i Wizz Air zwiększają swoje udziały na polskim rynku lotniczym, a irlandzka linia jest liderem pod względem wzrostu przewozów, zdobywając część rynku od konkurencji.
Wyniki z Katowic
W Katowicach ogólna liczba pasażerów wyniosła 547,9 tysiąca (94%). W segmencie ruchu rozkładowego było to 240,6 tysiąca pasażerów (90,7%), natomiast ruch czarterowy osiągnął 307,3 tysiące pasażerów (96,9%). Warto zaznaczyć, że Wizz Air przewiózł 136,3 tysiące pasażerów (66,3%), podczas gdy Ryanair zanotował wzrost na poziomie 334,9%, przewożąc 93,1 tysiące pasażerów. Razem obie linie obsłużyły 229,4 tysiące pasażerów (98,2%). W roku 2019 Transavia także operowała z Katowic, przewożąc około 2,5 tysiąca pasażerów. Niestety, przewozy tanich linii spadły o około 2,8%, a tradycyjne linie, jak LOT i Lufthansa, odnotowały spadek przewozów o ponad 60%.
Modlin w Świetle Wyników
W Modlinie ogólna liczba pasażerów wyniosła 315,6 tysiąca (106,2%). Pasażerowie rozkładowi, obsługiwani przez Ryanaira, to 315,4 tysiące (113,4%). W roku 2022 ruch czarterowy w Modlinie był znacznie mniejszy, zaledwie 158 pasażerów. To potwierdza trend, który już wcześniej zapowiadaliśmy, analizując dostępność miejsc w sezonie letnim 2022 w naszym raporcie. Tanie linie, a przede wszystkim Ryanair i Wizz Air, zyskują na znaczeniu na polskim rynku, a irlandzka linia stara się zdobyć przewagę nad Wizz Air. Walka konkurencyjna na polskim rynku lotniczym jest niebezpieczna dla LOT-u.
Co Przyniosą Nadchodzące Miesiące?
Z dużym prawdopodobieństwem można przewidywać, że nadchodzące miesiące letnie będą podobne do tych minionych. Kluczowe trendy nadal będą miały wpływ na rynek lotniczy w Polsce. Teraz pytanie brzmi: czy decydenci odpowiedzialni za rozwój polskiego transportu lotniczego, w tym LOT i lotniska, wyciągną odpowiednie wnioski i zainwestują w rozwój infrastruktury? Decyzje te mogą mieć kluczowe znaczenie dla przyszłości ruchu lotniczego w Polsce.