W tym roku rozpoczęły się prace nad rozbudową strefy operacyjnej na lotnisku we Wrocławiu, z pierwszym etapem koncentrującym się na nowej płycie postojowej. To przełomowy moment dla tego lotniska i całej Europy, a inwestycja o wartości 350 mln zł, z czego 50 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, zapowiada znaczące zmiany.
Sprawdź port lotniczy wrocław parking
Rozbudowa dla Wojska i Cywilów
Rozpoczęcie prac nad największym polskim projektem dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2) ma na celu zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska, zarówno dla potrzeb operacji wojskowych, jak i cywilnych. Ta inwestycja przewiduje modernizację infrastruktury, która wpłynie korzystnie na mobilność wojskową w Europie, ale także na rozwój lotnictwa cywilnego.
Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław, podkreśla, że inwestycja ta jest kluczowa zarówno dla pasażerów, jak i dla całego kontynentu. Rozbudowa i modernizacja strefy operacyjnej przekłada się na zwiększoną przepustowość lotniska i przyspieszenie operacji lotniczych.
Nowa Płyta Postojowa
W kontekście rozwoju, na koniec tego roku planowana jest budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Ta nowa płyta pomieści 12 samolotów kodu C, takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. To kluczowe, aby zapewnić dodatkowe miejsce postojowe dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F, takich jak C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globemaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet oraz Boeing 787.
Poprawa Czasu Operacji Lotniczych
W drugim kwartale 2024 roku rozpocznie się budowa drogi szybkiego zjazdu, co umożliwi samolotom szybsze opuszczenie drogi startowej, a tym samym skróci czas operacji lotniczych. Równocześnie prace nad równoległą drogą kołowania pozwolą na manewry samolotów wojskowych bez wpływu na ruch samolotów pasażerskich.
W kolejnym roku, czyli w drugim kwartale 2025 roku, przewidziana jest przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. To znacząco przyspieszy proces odladzania, umożliwiając jednoczesny start samolotów z obu kierunków.
Modernizacja Terminala
Planowane zmiany nie ograniczają się tylko do strefy operacyjnej. Port Lotniczy Wrocław ma także ambitne plany dotyczące modernizacji terminala, co jest niezbędne w kontekście ciągłego wzrostu liczby pasażerów. Przemysław Myszakowski, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław, podkreśla, że spodziewana liczba obsłużonych pasażerów w tym roku wyniesie 3,9 mln, a dalszy wzrost jest bardzo prawdopodobny.
W związku z tym modernizacja terminala jest nie tylko koniecznością, ale także strategicznym posunięciem, które pozwoli na obsłużenie coraz większej liczby podróżnych.
Podsumowanie
Rozbudowa strefy operacyjnej lotniska we Wrocławiu to projekt o ogromnym znaczeniu, zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla Europy jako całości. Dofinansowanie ze strony Unii Europejskiej umożliwia przekształcenie tego lotniska w nowoczesny ośrodek, który sprosta potrzebom operacyjnym zarówno wojska, jak i cywilnego lotnictwa. Poprawa czasu operacji lotniczych, nowa płyta postojowa i modernizacja terminala to tylko niektóre z korzyści wynikające z tej ambitnej inwestycji. Lotnisko we Wrocławiu idzie w stronę świetlanej przyszłości.