Centralny Port Komunikacyjny (CPK) stanowczo reaguje na doniesienia posłów z Platformy Obywatelskiej w sprawie przyszłości Lotniska Chopina. Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK, wyjaśnia, że nie istnieją obecnie żadne plany dotyczące sprzedaży gruntów pod Lotniskiem Chopina. Artykuł ten dokładnie analizuje te doniesienia oraz wyjaśnia kontekst decyzji dotyczących połączenia spółek CPK i Polskie Porty Lotnicze S.A.
Sprawdź parking długoterminowy okęcie
Doniesienia posłów PO – „diaboliczny plan” i „ostatni skok PiS-u”
Podczas „Campusa Polska Przyszłości” w Olsztynie, posłowie Koalicji Obywatelskiej, Dariusz Joński i Michał Szczerba, ogłosili, że rządzący przygotowują „diaboliczny plan” polegający na zamknięciu Lotniska Chopina i sprzedaży terenów, na których się ono znajduje. Pytania zadawane przez posłów koncentrowały się na tym, kto będzie czerpał korzyści z takiej sprzedaży, która może przynieść ponad 10 miliardów złotych.
Rządowa decyzja dotyczy wyłącznie lotnictwa cywilnego
Posłowie opozycji powołują się na decyzję Stałego Komitetu Rady Ministrów z 25 maja, która rozstrzygnęła konflikt między pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego a ministrem infrastruktury. Decyzja ta dotyczyła przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK. Jednak CPK podkreśla, że przeniesienie 100% ruchu cywilnego jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania nowej infrastruktury lotniskowej.
Lotnisko Chopina pozostaje otwarte dla wojska
CPK zaznacza również, że Lotnisko Chopina jest nadal wykorzystywane przez Wojsko Polskie, a na jego terenie znajduje się 1. Baza Lotnictwa Transportowego. Dlatego CPK nie ma możliwości zdecydowania o zamknięciu bazy, co oznacza, że Lotnisko Chopina nie zostanie całkowicie wyłączone z ruchu lotniczego.
Brak planów sprzedaży gruntów
Najbardziej kontrowersyjne doniesienia posłów dotyczyły planowanej sprzedaży gruntów, na których obecnie znajduje się Lotnisko Chopina. Posłowie wyciągnęli te wnioski z ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK z października 2022 roku oraz z dokumentu „Cele i ambicje projektowe dla zagospodarowania terenów polotniskowych Okęcia”. Jednak rzecznik CPK, Konrad Majszyk, stanowczo zaprzecza tym planom, podkreślając, że gruntów te nie ma zamiaru sprzedawać.
CPK i Polskie Porty Lotnicze – Połączenie z korzyściami
Decyzja o konsolidacji spółek CPK i Polskie Porty Lotnicze wynika z „zbieżnych celów” obu podmiotów. CPK koncentruje się na budowie nowego lotniska, które ma rozwiązać problemy, z jakimi zmaga się obecnie Lotnisko Chopina, takie jak niewystarczająca przepustowość czy ograniczenia związane z hałasem i lotami nocnymi. Połączenie tych spółek umożliwi stworzenie silnej grupy kapitałowej, co przyczyni się do stabilności polskiej branży lotniczej i umożliwi konkurowanie na rynku europejskim.
Los Lotniska Chopina – Decyzja przesądzona lata temu
Dziennikarz Marcin Walków z money.pl przypomina, że kwestia zamknięcia Lotniska Chopina i sprzedaży gruntów była dyskutowana od kilku lat, a decyzja o budowie CPK zapadła już w latach 2016-2017. W związku z tym, doniesienia o przyszłości Lotniska Chopina nie są nowe, a decyzje rządu były kontynuacją wcześniejszych planów.
W świetle powyższych faktów, doniesienia posłów Platformy Obywatelskiej wydają się być oderwane od rzeczywistości, a CPK stanowczo podkreśla, że nie ma obecnie planów sprzedaży gruntów pod Lotniskiem Chopina.