Dlaczego zachowanie i rozwijanie Lotniska Okęcie jest kluczowe dla Polski
W ostatnich latach pojawiły się głosy sugerujące zamknięcie Lotniska Okęcie i parcelację jego terenów na rzecz Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Pomysł ten budzi wiele kontrowersji i obaw. Warto zastanowić się, dlaczego zachowanie Lotniska Okęcie jest ważne dla Polski.
Sprawdź parking przy lotnisku okęcie
Lotnisko Okęcie – Strategiczne Położenie
Lotnisko Okęcie, zlokalizowane zaledwie 8 kilometrów od centrum Warszawy, stanowi nieoceniony atut dla Polski. To nie tylko ułatwienie dla Polaków podróżujących zarówno służbowo, jak i turystycznie, ale także przyciągający inwestorów zagranicznych. Kilka lat temu, bank inwestycyjny JP Morgan zdecydował się na ulokowanie swojej siedziby w Warszawie, a bank Goldman Sachs również znalazł tu swoje miejsce. Globalny gigant technologiczny, Google, zainwestował w kompleks biurowy w okolicach ronda Daszyńskiego, dokonując najdroższej transakcji nieruchomościowej w Polsce.
Menedżerowie międzynarodowych firm nie szczędzą uznania dla rozwiniętego rynku biurowego w Warszawie. Podkreślają, że „najważniejsze jest to, że macie lotnisko tak blisko centrum, zaledwie 20 minut taksówką”. To pozwala na organizowanie spotkań biznesowych oraz narad, których nie zastąpią w pełni telekonferencje. Zamknięcie Lotniska Okęcie na rzecz Lotniska Baranów oznaczałoby utratę tego strategicznego atutu i byłoby de facto sabotażem wobec stolicy.
Długi Dojazd do Lotniska Baranów
Obecnie podróż z Baranowa do centrum Warszawy trwa ponad godzinę, przy sprzyjających warunkach na autostradzie A2. Choć istnieją plany budowy szybkiej kolei, doświadczenie ostatnich lat pokazuje, że polskie koleje mają trudności z realizacją dużych inwestycji. Zamieszanie wywołane przez prace remontowe w warszawskim węźle kolejowym jest tego przykładem.
Nawet Londyn, pomimo posiadania lotniska Heathrow, ma także bardziej centralne lotnisko – London City Airport, znajdujące się zaledwie 12 km od londyńskiego City i 8 km od dzielnicy biznesowej Canary Wharf. To sprawia, że podróżujący mają szybszy dojazd, co jest kluczowe dla biznesu. Lotnisko Baranów oznaczałoby utratę tego ułatwienia i wyrzucenie Warszawy z grona miast z dogodnie położonym lotniskiem.
Czy CPK Stanie się Białym Słoniem?
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma ambicje stać się międzynarodowym węzłem przesiadkowym, ale czy ta idea jest realna? Istnieją poważne wątpliwości co do jej wykonalności. Aby CPK funkcjonowało, konieczne jest osłabienie lotnisk regionalnych, takich jak Modlin. Jednak przeniesienie tanich linii lotniczych na odległy o ponad 100 km Radom jest mało realne.
Warto spojrzeć na przykład Lotniska Warszawa-Radom, które kosztowało 800 mln zł i zostało zbudowane na życzenie miejscowych polityków. Mimo tego, że zmieniono jego nazwę na Warszawa-Radom, to i tak pozostaje ono mało wykorzystane. Czy CPK podąża śladem tego białego słonia?
Wnioski
Zachowanie Lotniska Okęcie to nie tylko kwestia wygody podróżujących, ale także kluczowy element rozwoju biznesowego i gospodarczego Polski. Zamknięcie Okęcia i przeniesienie ruchu na Lotnisko Baranów może okazać się decyzją nietrafioną i kosztowną. Dlatego ważne jest, abyśmy dokładnie zastanowili się nad konsekwencjami takiego kroku i poszukali lepszych rozwiązań dla przyszłości kraju.