Od Pól Mokotowskich po Okęcie: Fascynująca Historia Lotniska Chopina

Lotnisko Warszawa Okęcie

Niezwykła podróż przez czas i przestrzeń: Jak Warszawa przekształciła swoje lotnisko z Pól Mokotowskich na Okęcie, aż po dziś.

Sprawdź parking okęcie najtaniej

Początki Ery Lotniskowej

W przeddzień uroczystego otwarcia cywilnego lotniska na Okęciu, samoloty lądowały na oddalonym aerodromie na Polach Mokotowskich. Była to era, w której loty były nie tylko środkiem transportu, ale również odważnymi próbami sportowych lotów, często niebezpiecznymi. Już w roku 1910 w Warszawie powstało pierwsze lotnisko na terenie poligonu Carskiej Kawalerii, obecnie znanych jako Pola Mokotowskie. To właśnie tam, głównie amatorzy, eksplorowali niebo w ryzykownych lotach.

Narodziny Polskich Linii Lotniczych

W czasach I wojny światowej, rozwój lotnictwa wojskowego spowodował pojawienie się pierwszych linii lotniczych. Warto wspomnieć, że Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły oficjalną działalność w latach 1928-1929, kontynuując tradycję Polskich Linii Lotniczych Aerolot, które powstały już w 1921 roku.

Przesunięcie na Okęcie

W miarę jak wokół Pól Mokotowskich zaczęła rosnąć zabudowa, pojawiła się potrzeba zmiany lokalizacji lotniska. Już w roku 1924 zakupiono grunt o powierzchni 460 hektarów w okolicach osady Okęcie, która wówczas znajdowała się poza granicami miasta. Rozpoczęła się budowa nowego lotniska.

Narodziny Okęcia

Nowoczesne Okęcie kosztowało Skarb Państwa 10 milionów złotych. W 1933 roku ukończono budowę tego imponującego portu lotniczego, obejmującego trzy hangary, warsztaty, garaże, betonową płytę postojową i przestronny budynek dworca, wykorzystujący najnowsze osiągnięcia technologii. Choć pierwsze samoloty lądowały już w 1933 roku, oficjalne otwarcie miało miejsce w kwietniu 1934 roku, z udziałem prezydenta Ignacego Mościckiego.

W ciągu pierwszego roku funkcjonowania, lotnisko obsłużyło ponad 10 tysięcy pasażerów, a do 1939 roku Warszawa była połączona regularnymi lotami z 6 krajowymi i 17 zagranicznymi lotniskami, w tym z odległymi miejscami takimi jak Bejrut czy Palestyna. Planowano nawet wprowadzenie połączeń transatlantyckich.

Czas II Wojny Światowej

Losy Okęcia uległy dramatycznej zmianie 1 września 1939 roku, gdy na lotnisko spadły bomby. Po okupacji niemieckiej, część zniszczonych budynków została odbudowana i przekształcona w niemiecką szkołę lotniczą. Teren Okęcia służył również jako zakład naprawczy dla Luftwaffe.

Na obszarze lotniska ulokowano także ośrodek badawczy, kierowany przez niemiecką firmę Junkers. W czasie okupacji niemieckiej wybudowano tam pierwszy betonowy pas startowy, choć w 1945 roku wojska niemieckie zniszczyły go całkowicie wraz z innymi zabudowaniami.

Odbudowa i Rozwój

Po zakończeniu II wojny światowej, odbudowę stołecznego portu lotniczego podjęły m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT. W ciągu dwóch lat wybudowano prowizoryczne budynki, niezbędne do funkcjonowania lotniska, które zaczęło obsługiwać głównie krajowe loty. Pod koniec lat 40. XX wieku wznowiono również połączenia międzynarodowe, w tym z Belgradem, Pragą i Budapesztem.

Nowoczesność na Okęciu

W ciągu kolejnych lat Okęcie przechodziło wiele znaczących modernizacji. W 1964 roku Krystyna i Jan Dobrowolscy stworzyli nowy projekt modernizacji, opierając się na zachodnich portach lotniczych. W dniu 9 kwietnia 1969 roku otwarto Międzynarodowy Dworzec Lotniczy, dokładnie 35 lat po otwarciu pierwszego lotniska w tej lokalizacji. Nowy terminal mógł obsłużyć rocznie około 2 miliony pasażerów i zapewniał połączenia do 27 państw, obejmujące trasy europejskie i pozaeuropejskie, jak opowiadał Dionizy Wilczek, główny dyspozytor Polskich Linii Lotniczych LOT.

Rozwój lotnictwa przyczynił się do dynamicznego wzrostu liczby obsługiwanych pasażerów na Okęciu. Wkrótce jednak okazało się, że terminal jest nadal zbyt mały, by spełniać rosnące potrzeby. W latach 80. rozpoczęto przygotowania do budowy nowego terminala pasażerskiego, którego budowa trwała dwa lata, począwszy od roku 1990. Dzięki temu przepustowość lotniska wzrosła do 3,5 miliona pasażerów rocznie. Kolejne modernizacje i rozbudowy portu lotniczego miały miejsce w 2004 i 2013 roku, w tym znaczne poprawienie organizacji terminali oraz usprawnienie połączeń między lotniskiem a centrum Warszawy.

Polecane posty