Wartościowa dyskusja na temat przepustowości Lotniska Chopina wzbudza obecnie wiele kontrowersji. PPL twierdzi, że już w tym roku przepustowość Lotniska Chopina może się wyczerpać, co czyni kwestię budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) niezwykle ważną. Z kolei LOT argumentuje, że nie może rozwijać się w obecnej bazie. Jak zatem wygląda rzeczywista sytuacja przepustowości głównego polskiego portu lotniczego?
Sprawdź parking lotnisko chopina warszawa
Bariery Przepustowości
Głównym czynnikiem określającym przepustowość Lotniska Chopina jest decyzja środowiskowa, która określa limit dziennych operacji na poziomie sześciuset. Przy wykorzystaniu ówczesnej infrastruktury, przepustowość lotniska wynosiła około 22 miliony pasażerów. Niemożliwe było dokładne określenie tej liczby, ze względu na zróżnicowane typy wykorzystywanych samolotów. Jednakże już w godzinach szczytu, pomiędzy 16 a 18, brakowało dostępnych slotów, przy limicie godzinowym operacji na poziomie 48. W tych godzinach LOT przeprowadzał większość swoich operacji europejskich oraz rejsy interkontynentalne, głównie na trasach atlantyckich.
Przy stosunkowo niewielkich inwestycjach infrastrukturalnych, limit godzinowych operacji mógłby zostać zwiększony do około 55. Jednakże wymagane byłyby także inwestycje terminalowe, co połączone mogłoby podnieść przepustowość Lotniska Chopina do około 28 milionów pasażerów. Dodatkowo, istniała możliwość zmiany decyzji środowiskowej ograniczającej limit dziennych operacji, która była wydana wiele lat wcześniej, kiedy samoloty, takie jak DC-10, były znacznie głośniejsze od B787. Istniały również inne, bardziej hałaśliwe typy samolotów. Te argumenty przemawiały za podwyższeniem limitu dziennego.
CPK kontra Rozbudowa Lotniska Modlin
W kwietniu 2018 roku, Mariusz Szpikowski, ówczesny prezes PPL, wraz z prezesem polskiego oddziału spółki ARUP, przedstawili analizy, które sugerowały, że najlepszym sposobem zwiększenia przepustowości portów lotniczych obsługujących aglomerację warszawską i jej okolice jest budowa nowego portu w Radomiu, a nie rozbudowa Lotniska Modlin. To stanowiło istotną kwestię, do której powrócimy później.
Aktualna Sytuacja
Co działo się dalej? PPL przygotował dokumentację na potrzeby nowych inwestycji na Lotnisku Chopina, które miałyby znaczący wpływ na przepustowość. Niestety, Ministerstwo Infrastruktury wstrzymało ten projekt i zatrzymało wniosek PPL-u o zmianę decyzji środowiskowej. To rozwiązanie korzystne dla rządu, biorąc pod uwagę plany budowy CPK. Zwiększając przepustowość Chopina oraz ewentualnie Modlina, konieczność budowy CPK stałaby się trudniejsza do uzasadnienia. Tym bardziej, że nowe inwestycje i korzystna polityka opłat mogłyby przekonać tanie linie oraz linie czarterowe do opuszczenia Lotniska Chopina.
Perspektywy Rozwoju
W przypadku linii czarterowych, jeszcze przed pandemią rozpoczął się proces uruchamiania operacji z Lotniska Modlin. W przypadku tanich linii regularnych była to trudniejsza kwestia, ze względu na system opłat lotniskowych, który utrudniał konkurencję z liniami, takimi jak Ryanair. Jednakże aby to się zmieniło, linia taka jak Wizz Air musiałaby rozpocząć operacje na dużą skalę, aby skorzystać z zniżek wolumenowych. Niestety, przepustowość Lotniska Modlin była ograniczona, a PPL argumentował, że port ten był nierentowny.
Aktualna Sytuacja
W roku ubiegłym Lotnisko Chopina obsłużyło 14,4 miliona pasażerów, jednak prognozowanie obecnej sytuacji jest trudne. Wprowadzenie kilkunastu rejsów tygodniowo przez Ryanair może przynieść dodatkowych 200 tysięcy pasażerów. Niemniej jednak, osiągnięcie poziomu z 2019 roku, kiedy obsłużyło prawie 19 milionów pasażerów, pozostaje niepewne, zwłaszcza w kontekście niepewnej sytuacji i strategii LOT-u.
Wnioski
Przyszłość przepustowości Lotniska Chopina jest nadal niepewna. Kluczowe znaczenie mają decyzje dotyczące inwestycji infrastrukturalnych, strategia LOT-u oraz skuteczność działań mających na celu przyciągnięcie różnych przewoźników. Jedno jest pewne – Lotnisko Chopina pozostaje strategicznym punktem w polskim systemie lotniczym, a jego przyszłość będzie miała wpływ na rozwój całego regionu.