Niezmiennie powtarza się, że przyszłość Lotniska Chopina jest zagrożona przez Centralny Port Komunikacyjny, jednak politycy PiS twierdzą, że Okęcie nie jest w niebezpieczeństwie. Niemniej jednak dokumenty planistyczne wskazują na odmienną rzeczywistość, a rządowa spółka nie daje starszemu lotnisku wielu szans.
Sprawdź lotnisko parking okęcie
Centralny Port Komunikacyjny może zagrażać Okęciu?
W trakcie Campusu Polska Przyszłości w Olsztynie posłowie Koalicji Obywatelskiej, Michał Szczerba i Dariusz Joński, podnoszą alarmujący temat, sugerując, że rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny może w przyszłości sprzedawać tereny na Okęciu poza kontrolą stołecznego samorządu. Szacuje się, że wartość tych terenów przekracza 10 miliardów złotych.
Losy Lotniska Chopina?
W decyzji środowiskowej wydanej w lipcu (strona 225) czytamy, że po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, port w Okęciu przestanie funkcjonować, a potencjalne skumulowane oddziaływanie obu lotnisk nie podlegało ocenie.
Pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała, reaguje na te doniesienia. Według niego, informacje przekazywane przez Szczerbę i Jońskiego są dezinformacją. Twierdzi, że nie ma żadnej decyzji o likwidacji Lotniska Chopina.
W rozmowie z Polskim Radiem 24, Horała nazwał informacje o zamknięciu Lotniska Chopina „manipulacją”. Podkreśla, że główny ruch komercyjny z Okęcia zostanie przeniesiony do Baranowa po otwarciu CPK, przykładając do tego podobne sytuacje z Montrealu.
Czy Lotnisko Chopina może przekształcić się w dzielnicę mieszkaniową?
Pomysł stworzenia dzielnicy mieszkaniowej na terenie Lotniska Chopina Horała traktuje jako jedną z możliwości, nie wykluczając kontynuacji działalności portu. „GW” zwraca uwagę, że pełnomocnik rządowej spółki krytykował władze stolicy za brak zaangażowania w dyskusję na temat alternatywnego zagospodarowania lotniska.
Oficjalne komunikaty i stanowisko rządu
Spółka CPK przekazuje, że nie ma oficjalnej decyzji o likwidacji Lotniska Chopina ani o zagospodarowaniu terenu po nim, ani o sprzedaży gruntów. Decyzja Stałego Komitetu Rady Ministrów z maja tego roku dotyczy jedynie przeniesienia ruchu komercyjnego. Spółka zarzuca posłom Szczerbie i Jońskiemu rozpowszechnianie tez oderwanych od rzeczywistości. Dodaje również, że finansowanie inwestycji w porcie Baranów nie opiera się na wpływach ze sprzedaży nieruchomości.
Premier Mateusz Morawiecki zapewnia, że grunty Lotniska Chopina zostaną wniesione do państwowej spółki i będą chronione przed prywatyzacją.
Historia i zmiany stanowisk
Warto przypomnieć sytuację z 2018 roku, kiedy Patryk Jaki, nominowany przez PiS, określał port na Okęciu jako nieprzepustowy i prowincjonalny. Jednak gdy warszawiacy w ankiecie przedwyborczej opowiedzieli się za Lotniskiem Chopina, zmienił zdanie, sugerując, że Okęcie może pozostać „lotniskiem lokalnym”.
Politycy PiS twierdzili w przeszłości, że CPK ma odciążyć port w Warszawie. Niemniej jednak Mikołaj Wild, były pełnomocnik rządu ds. inwestycji w Baranowie, zamówił analizy, których wyniki nie zostały opublikowane.
Monika Beuth, rzeczniczka stołecznego ratusza, informuje, że w obecnych studiach rozwoju Warszawy, planach na lata do 2050 roku i założeniach do planu ogólnego miasta nie uwzględnia się zmiany funkcji terenu, na którym działa Lotnisko Chopina.
Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego
Pierwsza część lotniska w Baranowie, obejmująca dwie równoległe drogi startowe i infrastrukturę do obsługi 40 milionów pasażerów, ma zostać uruchomiona w 2028 roku. Dzisiaj ogłoszono, że rozpoczęły się prace przy budowie nowego lotniska.